close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תכנון ואדריכלות בתי כנסת

מערכת שורשג סיוון, תשעו09/06/2016

איך הכי נכון לתכנן בניית בתי כנסת?

תגיות:

תכנון אדריכלי של בתי כנסת ומבני קדושה שונה לגמרי מאדריכלות של מבני מגורים. בית כנסת מוקם לצרכי תפילה וכמקום להתכנסות של חברי הקהילה, על המבנה להתאים לסביבת המגורים ולמגבלות תוואי השטח, אך עליו להיות בעל צורה מקורית ומרשימה, כיאה למקום קדוש. לבית כנסת תפקיד מרכזי בחיי הקהילה ועליו להבליט את חלקה של היהדות ביישוב הארץ. מעבר לכך, יש לתכנן את בית הכנסת בהתאם למספר המתפללים במקום, תוך התחשבות בגידול הדמוגרפי ובצרכי הקהילה גם בעתיד. כמו כן, יש להתאים את המבנה בהתאמה מלאה לדרישות הייחודיות של קהל המתפללים, לרבות תכנון נכון של אולם תפילה המכיל גם עזרת נשים, מטבחון, ספריה ואולם לאירועים ולחגיגות.

תכנון אדריכלי המותאם לכללי ההלכה

אדריכל בתי כנסת חייב להכיר את ההיסטוריה של אדריכלות בתי כנסת ומבנים קדושים לאורך ההיסטוריה. בנוסף, עליו להיות ער ולהכיר את כללי ההלכה לתכנון ולבניית מבני קדושה כמו בית כנסת. כדאי לדעת כי תכנון ואדריכלות בתי כנסת אינם משימה של מה בכך מאחר ויש לענות על הדרישות והצפיות של גורמים רבים המעורבים בקבלת ההחלטות, ביניהם הרשות המקומית והעומד בראשה, קהל המתפללים, שכנים הגרים בסמוך לאתר בו מתכננים להקים בית כנסת, מגבלות תוואי השטח ואחוזי הבנייה וכמובן שיש לעבוד מול היזם והתורם המרכזי.

לכן, יש להכין תכנית אדריכלית המשקפת את ערכי וחזון היהדות ומותאמת באופן מושלם לכל הדרישות הייחודיות של הגורמים המעורבים בהקמת בית כנסת חדש או בשיפוץ בית כנסת קיים.

תכנון אדריכלי בהתאם להלכות הקמת בית כנסת בארץ ישראל

כאמור, אדריכל בתי כנסת חייב להכיר את ההלכות המחייבות אשר נוגעות לתכנון ולהקמת בית כנסת במדינה. למעשה, הלכות בית הכנסת עברו מדור לדור עוד מתקופת הגלות בבל וימי בית שני. בשולחן ערוך מופיעים חמישה סעיפים מחייבים אותם יש להתאים למציאות החיים הנוכחית בארץ ישראל, בין הסעיפים הבולטים ניתן למנות את נושא תכנון בית הכנסת כך שארון הקודש יהיה בכיוון מדויק להר הבית בירושלים. כמו כן, יש לתכנן מבנה עם תקרה גבוהה ומרשימה מאחר ובית הכנסת חייב לבלוט גם מרחוק, ועליו להיות מבנה מורם מעל שאר המבנים בסביבתו, כיאה לבניין המהווה סמל של קדושה.

אדריכלות עדכנית של בתי כנסת

בתי כנסת נבנו בעבר בצורות שונות ומגוונות, כיום המגמה היא לתכנן בית כנסת מודרני בשיטות בנייה חדשניות וחסכוניות, תוך התאמת המבנה לתנאי האקלים, סביבת המגורים ואופן השימוש במבנה. כל אדריכל נותן פרשנות משלו לתכנון בית הכנסת, אך ישנם כללים עליהם יש להקפיד כמו חלונות גדולים, מיקום קיר ארון הקודש, תאורה יעילה וחסכונית, מיזוג אוויר יעיל, אקוסטיקה גבוהה, חלוקה נכונה של המבנה לחדרים, מיקום עזרת הנשים, הוספת עיטורים וציורים המקנים תחושה של יראה, כבוד השם וקדושה, ריהוט ומקומות ישיבה ואלמנטים חשובים נוספים.  

לקריאה בנושא תכנון מבני ציבור בצורה יעילה לטווח הקרוב והרחוק, כנסו לכאן

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה